Začleňování žáků s OMJ
Desatera
- Praktické desatero učitele pro jazykově senzitivní přístup ve třídě s žáky s OMJ (NPI ČR, 2023)
- Deset zásad komunikace s rodičem z odlišného kulturního prostředí (NPI ČR, 2020)
- Tipy pro komunikaci s cizinci (Metropole všech, MHMP)
- Desatero pro ředitele od nástupu nového žáka až po další vzdělávání pedagogických pracovníků (META, o.p.s. a Magistrátu hl. m. Prahy)
- Desatero pro pedagogy jak pracovat s dětmi s OMJ ve škole a ve třídě (META, o.p.s. a Magistrátu hl. m. Prahy)
- Vzdělávání v České republice – příručka pro rodiče (UNHCR), cs(2022), ukr(2022), en(2017), fr(2017)
Metodiky
Mateřské školy
- Komunikační kartičky pro MŠ (NPI ČR, 2023), práce s kartičkami
- Metodika integrace dětí s OMJ v mateřské škole (MŠ Srdíčko v Praze 13, 2021)
- Tato publikace vznikla v rámci projektu „Podpora integrace cizinců MČ Praha 12 – rok 2020“ podpořeného Ministerstvem vnitra ČR v rámci dotačního programu Projekty obcí na podporu integrace cizinců na lokální úrovni v roce 2020.
- Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách (META, o.p.s., 2015)
- Metodická příručka pro učitele
- Metodika pro učitele MŠ (InBáze, 2019)
- Hrou k jazykovým dovednostem dětí předškolního věku (Hannová, Slavíková, NPI 2021)
Vymezení hlavního pojmu dítě s odlišným mateřským jazykem, nutné přípravě pedagoga před nástupem takového dítěte do třídy, přípravě třídy a pomůcek, adaptačnímu a integračnímu procesu dítěte, jeho pedagogické diagnostice a dalšímu systematickému jazykovému rozvoji nebo specifikům komunikace s rodinou dítěte. Část publikace tvoří soubor osvědčených her směřujících k budování jazykových dovedností. Herní princip je zvolen účelně z důvodu nastavení uvolněné atmosféry, ve které dítě s OMJ projevuje chuť a radost z poznávání nového jazyka. Umožňuje mu zažít úspěch a probouzí motivaci k dalšímu učení. Zároveň dítě vede k sociální interakci a komunikaci s dalšími vrstevníky, protože si většinou hrají v menších skupinkách. - Máme nové kamarády (Chalušová, Havlínová, NPI 2022)
Nápadník obsahuje 12 námětů na konkrétní aktivity s doporučením na jejich možné rozšíření. Aktivity směřují nejen k začlenění nového žáka, což je jejich hlavní cíl, ale zároveň podporují osvojování českého jazyka, rozvoj některých klíčových kompetencí.
Základní školy
- Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. Pro základní školy (META, o.p.s., 2019)
- Cílem publikace je zpřehlednit a usnadnit ředitelům a učitelům základních škol proces začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) do ZŠ. V jednotlivých praktických kapitolách publikace se tak věnuje tématům od přípravy na samotný příchod žáka, spolupráce a komunikace s rodiči, včetně rozhodujícího momentu přijetí žáka a jeho zařazení do ročníku, přes adaptaci a socializaci žáka jako nezbytné podmínky pro učení se novému jazyku a zažívání školního úspěchu, až k zajištění výuky češtiny jako druhého jazyka. V poslední se zabývá zapojením žáků do běžných hodin výuky, plánováním výuky a hodnocením.
- Český žák-cizinec (NIDV, 2016)
- Metodická příručka v koncentrované podobě popisuje typy žáků cizinců přicházejících do českých škol, jejich možné odlišnosti i předpokládané vnímání nového prostředí. Nabízí rovněž opatření a rady, jak v nových školských situacích postupovat a čeho se vyvarovat.
- Adaptační koordinátor na základní škole (NPI ČR, 2020)
- Stručné a ucelené informace o práci adaptačního koordinátora a využití jeho služeb při přijímání dítěte/žáka cizince (dále jen „žákaׅ“) do školy. Příručka je primárně určena pedagogickým pracovníkům ve školách poskytujících povinnou školní docházku a zabývá se počátkem integračního procesu ve škole. V modifikované formě je ji možno aplikovat i pro práci adaptačního koordinátora v mateřské škole. Metodická příručka je určena zejména adaptačním koordinátorům, třídním učitelům a ostatním vyučujícím, kteří v ní naleznou nejen potřebné informace a možné postupy ale i inspiraci, jak lze s těmito žáky pracovat ve škole. Využívat ji může dále i koordinátor vzdělávání cizinců (pokud je tato funkce ve škole zřízena), výchovný poradce, asistent pedagoga, vedení školy anebo ostatní pracovníci, se kterými se žák ve škole setkává.
- Podpora školní adaptace dětí-cizinců: náhled do české a norské praxe
- Inspirace z Norska a srovnání s formami podpory v České republice.
- Ukázky slovního hodnocení
- Asistujeme u dětí s odlišným mateřským jazykem: praktická příručka pro asistenty a asistentky pedagoga v ZŠ (META o.p.s., 2022)
Práce s OMJ v běžné třídě
- Krabička první záchrany pro učitele, první dny a týdny s žákem bez znalosti češtiny ve třídě (Alice Kourkzi, NPI ČR, 2021) + přílohy (na základě žádosti na mail halka.smolova@npi.cz zašleme vytištěnou publikaci i s přílohami zdarma na adresu školy):
- 1.6. Informace pro zákonné zástupce (můžete jednoduše vytisknout a předat) – první dny a týdny s žákem bez znalosti češtiny ve třídě, v 18 jazykových mutacích
- 4.4 Komunikační karty
komunikační karty jsou designovány s ohledem na věkové a genderové kategorie, modrý panáček pro MŠ a I. stupeň, dívka a chlapec pro starší žáky (možno používat pro dívku karty s dívkou, pro chlapce karty s chlapcem) - 4.5 Slovní zásoba
- 4.6 Pexeso
- Série článků na metodickém portálu RVP.CZ
- Žák s odlišným mateřským jazykem v hodinách zeměpisu – odborný článek zde, ukázky pracovních listů – zde
- Výuka matematiky v jazykově a kulturně heterogenních třídách (NÚV, PedF UK, 2016)
- Pod vedením pracovníků NÚV a rukou odborníků Pedagogické fakulty UK vznikla příručka pod názvem, která může pomoci učitelům při výuce matematiky ve třídách s žáky cizinci.
- Vzdělávací modul Čtenářská gramotnost s metodikou (PedF UK, 2019)
- Publikace se zaměřuje na otázku rozvoje gramotnostních dovedností žáků mladšího školního věku. Zaměřuje se na dekódování, poslech s porozuměním, čtení s porozuměním a práci s ilustrací. Materiály jsou určeny pro žáky běžné populace, ale také žáky s nulovou/nízkou znalostí vyučovacího jazyka.
- Gramotnostní dovednosti v období mladšího školního věku – možnosti rozvoje a diagnostiky. Pracovní listy (PedF UK, 2019)
Psychologie a wellbeing ve škole
Jak ve škole pomoci dětem přicházejícím z válkou zasažených oblastí.
Příklady dobré praxe
- FZŠ Brdičkova, Praha 13 – Příručka pro začleňování žáků s OMJ, zpracováno 2022
- MŠ Motýlek, Vlasákova 955, Praha 13
- Hodnocení žáků-cizinců na ZŠ Curie
- ZŠ Angelovova, Praha
- ZŠ Meteorologická, Praha
- Vzdělávání žáků – cizinců je pro mě výzva – ZŠ Na Valech, Poděbrady
- ZŠ Staňkova, Brno
- Cizinci v Základní škole Olešská
- Mateřská škola, Maxe Švabinského 664, Bílina
- MŠ Sedmikráska, Benešov nad Černou 86
- ZŠ Jižní IV 1750/10, 141 00 Praha 4 – Záběhlice
- Základní škola jazyků Karlovy Vary, Libušina 1032/31, 360 01 Karlovy Vary
- Základní škola Karlovy Vary, Truhlářská 19, 36017 Karlovy Vary
- Masarykova základní škola Plzeň, Jiráskovo nám. 878/10, 326 00 Plzeň
- 4. základní škola Plzeň, Kralovická 12
- Základní škola s rozšířeným vyučováním informatiky a výpočetní techniky, Teplice, Plynárenská 2953
- Základní škola UNESCO, Uherské Hradiště, Komenského náměstí 350
- Církevní gymnázium Německého řádu, Nešverova 693/1, 779 00 Olomouc
- SOŠ Čelákovice s.r.o. U Učiliště 1379, 250 88 Čelákovice
Bulletiny NPI ČR věnované vzdělávání dětí a žáků cizinců
Bulletin NPI ČR, dříve NIDV — zpravodaj pro pedagogické pracovníky je zcela věnován problematice podpory vzdělávání dětí cizinců a žáků cizinců. Obsahuje příklady dobré praxe ze škol.
- NPI ČR Bulletin č. 1/2020 – K podpoře dětí/žáků cizinců a žáků s odlišným mateřským jazykem
- NIDV Bulletin č. 2/2019 – Globální témata vzdělávání a DŽC
- NIDV Bulletin č. 3/2018 – DŽC
- NIDV Bulletin č. 3/2017 – DŽC
Začleňování žáků do výuky
Metodická doporučení (prezentace)
Integrace obecně
- Sdružení pro integraci a migraci, o.p.s. vydalo podrobný manuál o lokální integraci Manuál lokání integrace.
- Velmi pěkně zpracované informace k integraci ve všech oblastech. Manuál je určen především pracovníkům na místní a krajské úrovni, typově takovým, kteří s integrací nemají zkušenosti a téma je pro ně naprosto nové. Najde své využití v krajích, městech, vyloučených lokalitách a obcích, kterým přináší konkrétní odpovědi na otázky, jaká konkrétní opatření přijmout a jak nastavit úspěšnou a na znalostech založenou integrační politiku. Velmi pěkně zpracované informace k integraci ve všech oblastech.